Efekt jojo


Czym jest efekt jojo i jak z nim walczyć?

Wahania wagi objawiają się utratą i przybieraniem na wadze w różnych odstępach czasu. Gdy wahania wagi są wynikiem diety, często nazywany je efektem jojo. Wahania wagi mogą się objawiać małymi (2 - 5 kilogramów) i dużymi (nawet do 50 kilogramów) skokami.

Wiele badań potwierdziło, że wahania wagi mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Aby uniknąć potencjalnych zagrożeń, większość ekspertów zaleca, aby otyli dorośli wybyli się złych nawyków żywieniowych i zastąpili je zdrowymi nawykami i regularną aktywnością fizyczna. Dorośli o prawidłowej wadze powinni starać się utrzymać swoją wagę za pomocą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.

Osoba, która wielokrotnie traci i zyskuje ciężar nie powinna mieć kłopotów z osiągnięciem i utrzymaniem zdrowej wagi, podobnie jak osoba, która stara się schudnąć po raz pierwszy. Większość badań pokazuje, że waga nie ma wpływu na tempo naszego metabolizmu, czyli tempo w jakim organizm spala paliwo (jedzenie) na energię. Na podstawie tych ustaleń, wahania wagi nie powinny wpływać na powodzenie przyszłych działań odchudzających. Metabolizm może jednak spowalniać z wiekiem. Ponadto osoby starsze są często mniej aktywne fizycznie niż osoby młodsze. Niezależnie od wieku, podejmowanie regularnej aktywności fizycznej, jak i zdrowych nawyków żywieniowych powinno stać się częścią twojego życia i będzie pomocne w utracie masy ciała i poprawie zdrowia w klasyfikacji generalnej.

Nie wykazano, aby wahania wagi zwiększały ilość tkanki tłuszczowej u ludzi, którzy tracą i odzyskują wagę. Naukowcy odkryli, że po zakończeniu cyklu wagowego, czyli po utracie wagi i następnie powrocie do wagi pierwotnej, badani posiadali dokładnie taką samą zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej w organizmie.

Niektórzy ludzie obawiają się, że wahania wagi mogą spowodować nagromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Ludzie, którzy mają tendencję do odkładania się nadmiaru tłuszczu w okolicy brzucha (kształt jabłka), a nie w biodrach, udach i pośladkach (kształt gruszki), są bardziej narażeni na rozwój cukrzycy typu 2, choroby serca i wysokie ciśnienie krwi.

Niektóre badania sugerują, że wahania wagi mogą zwiększać ryzyko niektórych problemów zdrowotnych. Należą do nich wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu i choroby pęcherzyka żółciowego. Dla osób dorosłych, które nie są otyłe i nie mają problemów zdrowotnych związanych z nadwagą, eksperci zalecają utrzymanie stabilnej masy ciała, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń dla zdrowia związanych z wahaniami wagi. Otyli dorośli powinni jednak próbować uzyskać choć niewielkie zmniejszenie masy ciała w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia i zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób związanych z otyłością.

Wahania wagi mogą mieć negatywny wpływ na naszą psychikę, szczególnie jeżeli są podkładką do depresji. Wahania wagi nie powinny być powodem do poczucia porażki, ale jest to powód, by skupić się na wprowadzeniu zmian długoterminowych w diecie i poziomie aktywności fizycznej, które pomogą Ci utrzymać zdrowie.

Nie wiadomo na pewno, czy wahania wagi powodują problemy zdrowotne. Wiadomo natomiast jakie choroby związane są z otyłością:

  • Wysokie ciśnienie krwi
  • Choroby serca
  • Cukrzyca typu 2
  • Niektóre rodzaje raka
  • Zapalenie stawów
  • Choroby pęcherzyka żółciowego

Nie każdy dorosły, który ma nadwagę lub jest otyły ma to samo ryzyko choroby. To czy jesteś mężczyzną czy kobietą, ilość i rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, wywiad rodzinny choroby, wszystko to odgrywa ważną rolę w określaniu ryzyka choroby. Eksperci zgadzają się jednak, że nawet niewielkie zmniejszenie masy ciała np. o 10 procent w ciągu sześciu miesięcy może poprawić stan zdrowia osoby dorosłej, która ma nadwagę lub jest otyła.

Konieczne są dalsze badania na temat wpływu wahań wagi na nasz organizm. Zły wpływ nadwagi czy otyłości jest zrozumiały i jasny. Chociaż wahania wagi mogą mieć pewien wpływ na ryzyko chorób, poważne problemy zdrowotne wynikają przede wszystkim z ponadprogramowych kilogramów. Jeśli konieczna jest utrata wagi, potrzebujemy przede wszystkim samozaparcia w długotrwałym procesie wprowadzania do swojego życia konkretnych zmian.

Jeśli nie dotyka nas problem otyłości czy nadwagi, powinniśmy skupić się na utrzymaniu prawidłowej wagi oraz zdrowych nawyków. Cieszmy się również regularną aktywnością fizyczną.