Najpopularniejsze mity na temat metabolizmu


5 największych mitów na temat metabolizmu

Źródłem nieporozumień dla niektórych i usprawiedliwieniem dla dodatkowego ciężaru wokół brzucha dla innych - metabolizm od dawna jest tematem gorących rozmów. Bez niego nie brakuje nam energii, by wydostać się z łóżka rano, nie mówiąc już o tym, że spala kalorie przez cały dzień. Jednak nawet z tymi licznymi korzyściami, metabolizm często obwiniany jest za przyrost masy ciała. We wszystkich dietach i specjalnych sztuczkach chodzi o to, by przyspieszyć metabolizm. Aby pomóc wyjaśnić wszystkie niedomówienia związane z metabolizmem odkrywam pięć mitów z nim związanych.

Mit nr 1: chudsze osoby mają lepszy metabolizm.

Wydaje się, że osoby szczuplejsze jedzą co chcą i w nieograniczonych ilościach, a mimo to nie tyją. Na pewno mają szybszy metabolizm niż przeciętny człowiek, prawda? Nie tak szybko. Metabolizm rzeczywiście ma sporo wspólnego z wielkością ciała, ale nie w sposób, w jaki wielu myśli. Osoby szczupłe prawie zawsze mają wolniejszy metabolizm spoczynku, jest ich dosłownie mniej, przez co mniej spalają. W efekcie większe osoby mają zazwyczaj szybszą przemianę (czyli spalają więcej kalorii w spoczynku) niż ich szczuplejsi znajomi.

Ale nie można się cieszyć na zapas. Nie tylko każdy dodatkowy ciężar zwiększa metabolizm. Mięśnie mają ogromny wpływ na szybkość spalania kalorii przez cały dzień. Porównując dwie osoby o podobnym ciężarze, osoba z większą ilością masy mięśniowej na ogół ma szybszy metabolizm. Jest to jeden z powodów, dla którego dietę powinno połączyć się z treningiem.

Prawda: Chociaż rozmiar ciała jest czynnikiem oddziałującym na metabolizm, kluczowe znaczenia ma skład ciała.

Mit nr 2: Pominięcie posiłku spowalnia metabolizm.

Każdy, kto chce zrzucić kilka kilogramów wie, że ważną zasadą jest jedzenie posiłków co trzy godziny, prawda? Okazuje się, że zasada ta dotyczy nie tyle pobudzenia czy wyregulowania metabolizmu, co kontroli ilości i jakości spożywanych posiłków.

soby podatne na podjadanie czy przyzwyczajone do wielu posiłków czy przekąsek w ciągu dnia, powinny obligatoryjnie stosować się do zasady jedzenia co kilka godzin. Jednak dla reszty z nas, najważniejsze czynniki, które należy uwzględnić to ilość i jakość jedzenia, które spożywamy. Czy zjesz 2000 kalorii ryżu w jednym posiłku, czy rozłożysz to na kilka posiłków przez cały dzień, to nadal przynosi to podobny efekt. Zamiast tego, może lepiej skupić się na jedzeniu żywności wysokiej jakości w ramach czasowych, które pasują do Twojego indywidualnego harmonogramu.

Prawda: Jakość i ilość żywności mają większy wpływ na metabolizm niż to jak często jesz.

Mit nr 3: Wszystko spożywane późno w nocy zamienia się w tłuszcz.

"Unikaj jedzenia późno w nocy" jest jedną z najbardziej popularnych rad żywieniowych na świecie. Chociaż może to wydawać się proste, że nasze ciała mają wewnętrzny zegar ustawiony na magazynowanie wszystkiego, co zjemy po 20 i odkładania w postaci tłuszczu, to nie jest aż tak łatwe. Wpływ na odkładanie tkanki tłuszczowej maja hormony, jakość jedzenia, jego ilość i nasza aktywność. Samo zaprzestanie spożywania posiłków w późnych godzinach nocnych może nie przynieść oczekiwanych efektów.

Zamiast skupiać się na czasie konsumpcji, większą uwagę należy położyć do tego, co i ile jemy. W rzeczywistości, posiłek zjedzony późno w nocy nie jest gorszy niż jedzenie w każdym innym momencie dnia pod warunkiem, że posiłek składa się ze zdrowej żywności.

Prawda: Jeśli spożywasz odpowiedni, zdrowy posiłek, pora jego spożycia nie powinna mieć wpływu na Twoją dietę.

Mit nr 4: Metabolizm spala kalorie i rozkłada to, co jemy na potrzebne organizmowi elementy.

Wielu rozumie metabolizm jako szybkość spalania kalorii. Jest to również rozkład pokarmu na energię, witaminy, minerały oraz inne składniki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie są to jednak dwie główne i jedyne funkcje metabolizmu. Katabolizm lub łamanie wiązań chemicznych w celu uwolnienia energii jest najbardziej znaną częścią procesu, ponieważ uwalnia energię w postaci kalorii. Jednak to, co jest tak samo istotne to anabolizm, magazynowanie energii w postaci wiązań chemicznych do późniejszego wykorzystania, w tym węglowodanów i tłuszczów. Właściwie funkcjonujący metabolizm jest równowagą obu funkcji.

Prawda: Metabolizm składa się z katabolizmu i anabolizmu, oba są niezbędne dla naszego życia.

Mit nr 5: Nie masz kontroli nad metabolizmem.

W obliczu niechcianej wagi, łatwo jest przenieść winę na metabolizm. Jednak okazuje się, że mamy większą kontrolę nad metabolizmem, niż wcześniej sądzono. Jak mówiłam powyżej, skład ciała ma ogromny wpływ na to jak szybko czyjeś ciało spala kalorie. Jedną z rzeczy jakie możemy zrobić, by pobudzić nasz metabolizm jest wprowadzenie do naszego treningu ćwiczeń siłowych. Obok modyfikacji rutynowego treningu, istnieje kilka innych sposobów, aby spalać kalorie w szybszym tempie:

Spać więcej. To ile śpimy ma wpływ nie tylko na naszą wydajność czy samopoczucie następnego dnia. Badacze odkryli, że również ma wpływ na metabolizm. Osoby pozbawione snu mają zmniejszoną zdolność do zarządzania poziomem cukru we krwi, a także mogą mieć większą chęć na przekąski z dużą zawartością węglowodanów.

Pić wodę, zapomnieć o słodkich napojach. Badacze odkryli, że spożywanie wody może mieć pozytywny wpływ na to, ile kalorii spalamy w ciągu dnia. Spowodowane jest to procesem zwanym termogenezą, w którym korpus musi spalać kalorie do ogrzania wody, którą wypiliśmy, do temperatury ciała.

Nie zapomnij o kofeinie. Miłośnicy kawy, radujcie się! Okazuje się, że kubek kawy może dać Ci więcej niż tylko popołudniowy zastrzyk energii. Kiedy naukowcy zmierzyli ilość spalonych kalorii, okazało się, że osoby pijące małą czarną spaliły więcej, niż ich znajomi po bezkofeinowej kawie.

Spożywać odpowiednią ilość białka. Decyzje żywieniowe (szczególnie spożycie białka) mają ogromny wpływ na metabolizm. Naukowcy odkryli, że osoby jedzące odpowiednią ilość białka dziennie, mieli większe spalanie kalorii w spoczynku.

Prawda: proste modyfikacje diety i ćwiczeń mogą dać duże różnice w tym, jak szybko ktoś spala kalorie w stanie spoczynku.